Sider

mandag 21. november 2011

En uforglemmelig helg på Osterøy.


Denne helgen har laget hatt treningssamling på Osterøy, nærmere bestemt Skjerping. Vi reiste ut Fredags ettermiddag og la slagplan for helgen. Det var tidlig opp lørdags morgenen og avsted for å trene hund. Jeg og Plumbo startet med å rundere. Det var store åpne marker og god vind. Figurantene låg langt ute og jeg kjørte lydpåvirkning. Plumbo jobber som en helt. Hun har en helt enorm søkslyst. Hun fikk 6 gode slag med strålende halsmelding på alle. Senere på dagen gikk vi spor på beitemark. Her var vått og hullete og jeg hoppet fra tue til tue for ikke å drukne :p  Her jobbet hunden godt. Når vi kom halvveis ramlet hun av, men vi sikket oss inn på sporet igjen og fant slutten. Dette sporet var ca 250meter langt og hadde ligget noe over en time.
Vi trente også litt apport utendørs i dag og her vet poden å levere sakene.
Det var en sliten liten Plumbo vi hadde med oss tilbake.


Søndagen startet vi med å legge ut paralellspor. Vi fikk sauebonden til å hjelpe oss å styre sauene inn i sporene våre som forstyrrelser. Midt i sporet til meg å Plumbo styrte bonden sauene inn rett foran oss. De kom brått på og Plumbo ble vel litt redd og begynte å halse på de. Bonden flyttet sauene ut av sporet vårt og lille poden sporet videre! fantastisk jobbet av den lille.



Etter vi var ferdig med sporene la vi alle hundene i fellesdekk. Og denne gangen fikk de prøvd seg. Bonden styrte nok en gang sauene nært innpå (2 meter ifra) hundene. Lille Plumbo var utrolig nysgjerrig men likevel reiste hun seg ikke. Jeg er utrolig stolt av henne for hun er jo bare 4mnd gammel.






Etter den (for hundene) slitsomme fellesdekken var det tid for å prøve noe nytt; Teigsøk.
Det var god vind og figurantene var selvsagt strategisk plassert for å få lange overværsslag. Lille Plumbo suser avgårde, bruker høyder i terrenget og jobber godt. Hun er ikke redd for å jobbe selvstendig med meg ute av synet bak en haug o.l.  Hun fant begge figurantene fort og halsen er på plass. Jeg tror både jeg og hunden har hatt en lærerik helg med mye bra input og konstruktive tilbakemeldinger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar