Sider

onsdag 30. mai 2012

Førdesamlinga 2012





Da var Førdesamlinga unnagjort for i år. Det var første gang jeg deltok der og jeg må si jeg ble positivt overrasket. Her skal vi neste år også, dermed basta!

Begynte å trene på fredag. Laglederen min hadde utfordret meg på å rundere en ukjent oppgave (ukjent løype, ukjent instruktør og ukjent hvor fig sitter), jeg hadde egentlig INGEN planer om å gjennomføre dette, men så ombestemte jeg meg og hoppet i det. Det var ingen definert midtlinje og det hele så i mine øyne særdeles rotete ut. Det kom tydelig frem at hunden paralellsøker og leter etter spor!  :(  usj, for en start på helgen tenkte jeg, men vi fikk no noe å jobbe med.
Senere på dagen gikk jeg spor. Dette sporet hadde 8 krysninger og det tok litt tid før Plumbo satt seg. Når vi var halvveis (200m) så suste vi spor og fant slutten. Flink liten gull :)
Når vi var sliten og endelig skulle reise hjem hadde Hannemoren klart å la bilen gå tom for strøm.... tror du noen hadde stratkabler? NEEEEIII.... måtte haike med Cecilie ned til campingen hvor Andreas heldigvis var med startkabler og godt humør :)  Alexandra var "barnevakt" mens jeg og Andreas suste opp igjen og fikk start på bilen... hipp hurra for snille mennesker!

Lørdagen var det nytt treningssted da det vi fikk tildelt dagen før hadde lite tilgjengelig terreng å nytte seg av. Jeg begynte denne treningen også med ukjent oppgave. Her var en skogsvei som midtlinje og jeg fikk utråkket løype. Hunden gikk bedre denne gangen men det ble en del pressing. Halsen begynte også å bli andeledes. Den var mindre intensiv og hun brukte mer tid på å komme i gang. Jeg kjente at motivasjonen for å rundere videre de neste dagene sank noen hakk.....
Jeg gikk også ett 500m langt spor denne dagen. Over myr, slåttemark, bekker og under grabben på en gravemaskin. Ett orntlig artig spor som Plumbo fant alle gjenstandene på + slutt!
Lørdagskvelden kom og jeg fikk nyss i om at det skulle holdes appellprøver. Jeg slengte meg med og pulsen gikk nesten amok. Skjønner egentlig ikke hva jeg stresser for for dette kan vi! Resultat på min og Plumbo sin appell= BESTÅTT på alle 5 øvelsene! Hipp hurra for oss B-)

Søndag var det på ny rundering på menyen. Denne dagen gikk det helt i stå. Det ble mye pressing og hunden virket ikke motivert eller figurantsugen i det hele tatt. Halsen var dårlig...så dårlig at jeg var redd jeg hadde ødelagt hele meldingen min.... what 2 do?  Instruktøren min Erling gikk i tenkeboksen og vi ble enig om ny taktikk i morgen.
Senere den dagen trente jeg relativt åpen melding. Hunden halset mye bedre og jeg senket skuldrene noen hakk.

Så var det mandag og siste dag på kurs. Heldige meg begynte dagen med å bli påkjørt av en melkebil. Det var ikke noe særlig kjekt å sitte å se på at så mange tonn kommer seilende imot en på stive hjul. Håper ikke det gjentar seg!
Når de verste skjelvingene hadde lagt seg, var det tid for å trene hund igjen. I dag var det på tide og bygge opp hunden og motivere henne igjen så vi gikk for synspåvirkning i runderingen. Dette fungerte veldig bra og jeg fikk masse gode tips og råd fra Erling underveis.
Senere på dagen fikk jeg gå spor. Det var ett 700m langt spor med 5 gjenstander + slutt. Lillegull fant alle sammen og jeg var strålende fornøyd :D  En herlig avslutning på kurset.

Tusen takk til alle som var med å arrangere Førdesamlinga og ikke minst 1000 takk til Erling Slaatten for mye god veiledning, tips og råd underveis! En dag, en vakker vakker dag så står vi der med Hundeførervesten vi også.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar